Těhotenství a sport

22. ledna 2007 v 17:56 |  těhotenství

Těhotenství a sport

Sport a pohyb vůbec by měl být pro každého z nás takovou samozřejmostí jako to, že dýcháme. Nejinak to platí i pro těhotné. Samozřejmě s jistými omezeními oproti normálnímu stavu. Hormon endorfin, který se uvolňuje právě při fyzické aktivitě vyvolává pocit radosti a pohody, prostě dobré nálady. A k čemu by bylo smutné těhotenství? Právě proto se domnívám, že každá zdravá gravidní žena by se neměla pohybu vzdát.
Důvodů, proč má i těhotná žena vyvíjet sportovní aktivitu je však mnohem více. Jedním z nich je udržení jisté míry kondice. To platí převážně pro ženy, které před otěhotněním aktivně sportovaly. Dále se cvičením tělo lépe připraví na budoucí zátěž, lépe se připraví na porod. Aktivní ženy se také nemusí obávat nadbytečných kil po porodu. Jsou i další důvody a jejich víc než dost.

Tak tedy jaké sporty a v jaké intenzitě jsou vhodné?

Vše je individuální a záleží na kondici té které ženy a na jejím zdravotním stavu. Je nutné případné sportovní aktivity konzultovat se svým gynekologem, příp. praktickým lékařem. Pokud je žena zdravá doporučí jí lékaři jakýkoli sport s vynecháním různých poskoků, vzporů či tvrdých dopadů na zem. Jako nejideálnější se doporučuje plavání, přičemž znak bývá upřednostňován před ostatními plaveckými styly. Dalšími vhodnými sporty je posilování s malou zátěží a s více opakováním, vodní aerobik, nízký aerobik, rychlá chůze, jóga a ostatní způsoby relaxačního cvičení. Pokud zrovna nemá žena náladu na sportování nebo před těhotenstvím nikdy moc nesportovala je vhodným pohybem dlouhá procházka svižnějším tempem či procházka se psem. Vyvarujte se výtahů a dvě zastávky autobusem či tramvají přece taky ujdete! Méně vhodnými sporty jsou vytrvalostní běh, jízda na kole (i z důvodu nebezpečí pádu), tenis a vůbec zakázaným sportem je potápění s kyslíkovou bombou. Ženy mívají ovšem často strach, že svým nesprávně provedeným sportováním svému miminku ublíží. Dnes již skoro ve všech větších městech existují různé poradny pro těhotné matky, kde Vám určitě s tímto poradí a docela jistě Vám i doporučí kurzy cvičení pro těhotné konající se ve Vašem městě či okolí. Tyto kurzy probíhají pod vedením proškolených lektorek (většinou specializované zdravotní sestry) a ženy si zde nejen protáhnou tělo, ale mnohdy se dozví spoustu jiných praktických věcí (nácvik správného dýchání, potlačení bolesti atd.). Takže těhulka zdravá s chutí do sportu ať po porodu vypadá lépe než nyní!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Palo Palo | Web | 19. června 2007 v 17:53 | Reagovat

Slysela jsem, ze v tehotenstvi neni dobre posilovani primeho brisniho svalu. Sikmych ale ano. Co je na tom pravdy?

2 Nella Nella | 26. května 2008 v 12:06 | Reagovat

Hodně. Posilování těch břišních matka riskuje, že by mohla o dítě přijít. Možná se to někomu zdá nepravděpodobný, ale to tak.

3 Nela-autorka Nela-autorka | E-mail | 30. května 2008 v 20:25 | Reagovat

A ještě něco. Potrat hrozí v těch začátcích. Zhruba tak do toho třetího měsíce. Ve vyším stádiu by mohla riskovat, že by dítěti nějakým způsobem ublížila - mohla by porodit předčasně nebo by mělo dítě nějakou malformaci to záleží také hodně jak velká je zátěž. A v nejhorším by mohla porodit mrtvé dítě.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama